De PensioenFederatie ontwikkelde een gedragslijn “Goed omgaan met klachten”. Jaarlijks onderzoekt de onafhankelijke Stichting Gouden Oor, of pensioenfondsen doen wat daarin staat. Stichting Gouden Oor beoordeelt bijvoorbeeld hoe makkelijk het is om een klacht in te dienen, hoe lang we erover doen om een klacht af te handelen en hoe zorgvuldig wij dat doen.
De Stichting vindt dat Pensioenfonds PDN zeer goed omgaat met jullie klachten. Ook vindt de stichting dat wij op een goede manier rapporteren over de klachten en waar nodig zorgen voor aanpassingen in onze organisatie of dienstverlening. Dat drukt de stichting uit met de term dat Pensioenfonds PDN ‘volwassen’ omgaat met klachten.
Wij realiseren ons dat niet iedereen die een klacht indiende bij Pensioenfonds PDN deze beoordeling ook zo ervaart. Bijvoorbeeld als wij een klacht niet in behandeling kunnen nemen omdat hij niet aan ons gericht is. Of als wij een klacht niet kunnen honoreren omdat dat in strijd is met het pensioenreglement dat we uitvoeren of met de belangen van andere (oud-)werknemers of pensioengerechtigden die een pensioen bij Pensioenfonds PDN hebben.
Wij streven natuurlijk altijd naar het voorkomen van klachten. Maar als er dan toch aanleiding is voor een klacht, zijn we trots op het oordeel van de stichting. Want wij hechten groot belang aan zorgvuldige afwikkeling van klachten en aan de lessen die wij daaruit kunnen trekken.