Velen weten de weg naar ‘Mijn PDN Pensioen’ op onze website al te vinden. Daar zijn we natuurlijk blij mee. Maar kan het portaal gebruikersvriendelijker? Uit het eerder door PDN uitgevoerde deelnemersonderzoek1 blijkt dat jullie als deelnemer op zoek zijn naar meer inzicht en duidelijkheid. En dit zo gemakkelijk mogelijk. Als pensioenfonds zijn we altijd op zoek naar verbeteringen en dit keer speciaal voor ‘Mijn PDN Pensioen’.
Keuze voor communicatiemiddelen en je communicatietaal in het portaal ‘Mijn PDN Pensioen’. We sturen elk jaar communicatie vanuit wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld het Uniform Pensioenoverzicht. Dat moeten we en blijven we ook doen. Andere ‘extra’ communicatie zoals het PDN Magazine zijn niet wettelijk verplicht. In het vernieuwde portaal bepaal je zelf wat je daarvan wel en niet wilt ontvangen. Onder ‘Mijn gegevens’ staat een lijstje met deze ‘extra’ communicatie. Vul het lijstje in en klik op ‘Voer door’. Daarnaast kun je onder ‘Mijn gegevens’ nu ook zelf aangeven in welke taal je met ons wilt communiceren, Nederlands of Engels.
Is er iets niet duidelijk over het portaal of de aanpassingen? Dan kun je nu bij de tab ‘Contact’ een contactformulier invullen en je vraag stellen. Voor jouw gemak vullen wij in dit formulier bepaalde gegevens die we weten al in, zoals je naam en administratienummer. Je kunt het formulier natuurlijk ook gebruiken om andere vragen te stellen. Een extraatje naast de al bestaande mogelijkheid om rechtstreeks te bellen of te mailen met de Pensiondesk.We spelen allemaal wel eens met de gedachte om eerder met pensioen te gaan. Dit betekent wel dat je vooraf bepaalde keuzes moet maken. Je kunt bijvoorbeeld de hoogte van je ouderdomspensioen variëren. Ontvang je, als je met pensioen gaat, nog geen AOW of heb je dan nog financiële verplichtingen (bijvoorbeeld een hypotheek)? Dan kun je kiezen voor een ‘hoog/laag uitkering’. De periode van uitkering wordt dan als het ware in tweeën gesplitst. De uitkering in de eerste periode is hoger dan de uitkering in de tweede periode. We hebben de pensioenplanner nu zo ingesteld dat als je eerst kiest voor eerder met pensioen gaan, en je opent vervolgens ‘hoog/laag’, dat je netto een zo gelijk mogelijke uitkering vóór en ná AOW-leeftijd ontvangt. Je hoeft dan alleen nog maar op ‘Bereken’ te klikken. Uit ervaring weten we dat dit voor onze deelnemers vaak de gewenste situatie is. Wel zo makkelijk maar je bepaalt dit uiteindelijk zelf.
Veel deelnemers bouwden ook bij een ander fonds pensioen op. Jij misschien ook? Bij gebruik van de pensioenplanner is het mogelijk dit pensioen in te voeren. Je krijgt dan inzicht over je totale pensioen. Tot voor kort moest je dit iedere sessie opnieuw invoeren. Vanaf nu kun je ervoor kiezen om de informatie over je ‘Pensioen elders’ op te slaan. Dit kan door na het invullen onderaan de pagina de mogelijkheid ‘Sla mijn Pensioen elders op’ aan te vinken. Als je dan een volgende keer inlogt, zie je jouw ‘Pensioen elders’ ook weer staan. Je kunt er op ieder moment zelf weer voor kiezen de ingevoerde gegevens te verwijderen, te wijzigen of verder aan te vullen.
We blijven aan de bal met verbeteringen en we werken nog hard aan extra functionaliteiten die jullie gemak verder vergroten. Maar soms moeten we iets meer geduld hebben.
Wat staat er dan nog meer op ons wensenlijstje voor 2022?
Het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker (en sneller) om zelf bepaalde documenten te plaatsen in het portaal. Dan hoeft niet alles via de gewone post of via de mail om vervolgens door ons te worden verwerkt. Die mogelijkheid om zelf documenten, zoals bijvoorbeeld een samenlevingscontract, te plaatsen, bieden we graag aan maar kost meer tijd om goed te regelen.
Zo ook het eenvoudig digitaal ondertekenen via DigiD van (aanvraag) formulieren. De formulieren zijn vooraf ingevuld met gegevens die al bij ons bekend zijn. Je kunt dit formulier zelf bewerken en ontbrekende gegevens invullen. Daarna onderteken je heel gemakkelijk met DigiD. Als het nodig is kan je partner met DigiD meeondertekenen. Het formulier gaat dan via het portaal voor verdere afhandeling door naar onze afdeling Pensioenen.
Zo gauw de volgende nieuwe opties beschikbaar zijn, laten we jullie dit weer weten. We vertrouwen erop dat de aanpassingen het gebruik van Mijn PDN Pensioen gemakkelijker maken. We horen graag jullie ervaringen en misschien hebben jullie zelf ook nog ideeën. Kijk dan zeker naar het artikel ‘Wat zijn jouw behoeftes’ in onze december nieuwsbrief. Of laat het ons weten via het nieuwe contactformulier.
1Meer informatie over de uitkomsten van het deelnemersonderzoek lees je in het laatste PDN Magazine (nummer 8) of op de website van PDN.